Testen nieuwe omgeving voor inzicht in verbruik
Op dinsdag 30 april hebben we de nieuwe online omgeving waarin klanten hun verbruik beter kunnen inzien getest. Collega's van ASG Nederland gaven een demo en collega's van WarmteStad haalden feedback op over het gemak en de uitstraling van de nieuwe omgeving. We testen de omgeving zodat we in de toekomst alle bewoners kunnen voorzien van beter inzicht in hun verbruik.
Testen nieuwe omgeving bij drie gebouwen
Polaris, de Titaniumflat en Kolenpark zijn drie gebouwen die aangesloten zijn op ons warmtenet of een WKO-systeem hebben. Er hangen sinds kort slimme meters in deze gebouwen. De slimme meters lezen de meterstanden op afstand uit. De meterstanden komen real-time binnen en worden direct verwerkt in de app. Dit zorgt ervoor dat je beter inzicht krijgt in het verbruik.
Feedback ophalen
Uit de gesprekken met de bewoners van de drie gebouwen blijkt dat de nieuwe omgeving beter inzicht geeft in het verbruik. De bewoners vinden het prettig om de grafieken uit te lezen. In de nieuwe omgeving wordt het verbruik uitgedrukt in euro's en niet in gigajoule. Dit vinden de bewoners die we hebben gesproken erg fijn. 'Ik vind het altijd lastig als ik aan het einde van het jaar geld moet bijbetalen. Nu ik duidelijk inzicht heb in mijn verbruik kan ik er eerder voor zorgen dat ik de verwarming wat vaker uit doe om energie en geld te besparen' zegt één van de klanten. 'Ik vind dit 10 stappen vooruit, als het er niet meer zijn!' vult ze aan. Een andere klant geeft aan even wat tijd nodig te hebben voor de overstap naar een nieuwe app. 'Ik moet er aan wennen dat ik dan naar een andere website moet. Het ziet er dan anders uit en soms raak ik daar even van in de war.' zegt hij. Uiteindelijk vind de klant de nieuwe omgeving wel een stuk aantrekkelijker en makkelijker werken dan de oude omgeving.
Uitlezen meterstanden overige gebouwen
Het uitlezen van de meterstanden kan bij de andere gebouwen nog niet op afstand. Op elke eerste werkdag van de maand fietst collega Theo door de stad om de meterstanden op te halen. Hierdoor krijg je als klant eens per maand nieuwe inzichten in MijnWarmteStad. Het nieuwe systeem leest de meterstanden real-time uit. Op elk moment wordt de meter uitgelezen en worden de gegevens verwerkt in een persoonlijk dashboard.