Word jij klant bij ons?
Jij maakt Groningen duurzamer!
Heb je bericht gekregen over een aansluiting op het warmtenet en word je binnenkort klant bij WarmteStad? Dan gebruik je duurzame warmte uit eigen omgeving én zorg je dat je eigen stad Co2-neutraal wordt. Lees hier wat de stap van aardgas naar duurzame warmte voor jou betekent en meld je aan.
Nieuwe klant? Meld je aan
Warm welkom! Je gaat bijdragen aan de verduurzaming van de stad. Als klant meld je je aan via ons klantportaal.
Aardgasvrij wonen
De gemeente heeft WarmteStad opgericht om mee te helpen aan een aardgasvrije stad. Als publiek warmtebedrijf hebben we geen commercieel winstoogmerk en is ons doel om onze warmte uiteindelijk CO₂ neutraal te produceren. Zodat jij aardgasvrij kan wonen.
Wat worden mijn kosten?
Als publiek bedrijf houden we onze tarieven zo laag mogelijk. Commerciële winst is niet ons doel. Daarbij bepaalt de onafhankelijke toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) elk jaar hoe hoog de warmtetarieven mogen zijn.
Reken je kosten uit
Wat je uiteindelijk gaat betalen hangt af van je gebruik. Heb je een woning met twee of meer kamers? En wil je een proefberekening op basis van je huidige jaarverbruik aan gas? Vul dan de rekentool in. Zo heb je direct inzicht in je kosten.
Wat blijft hetzelfde?
- In huis regel je de temperatuur zoals je gewend bent: met een thermostaat in de huiskamer en knoppen op je radiatoren.
- Meestal hoeft er niets te veranderen aan de radiatoren of vloerverwarming.
Wat gaat er voor je veranderen?
Als je overstapt van aardgas naar duurzame warmte veranderen een paar dingen. Het kan zijn dat er in jouw woning aanpassingen nodig zijn om je aan te sluiten op WarmteStad. De werkzaamheden veroorzaken helaas overlast. Daarvoor vragen we je begrip. Ook kan het zijn dat jouw huis al is aangesloten op WarmteStad. In dat geval wissel je alleen van gasleverancier naar warmteleverancier.
- De overstap naar warmte betekent dat je overstapt naar één publieke warmteleverancier. Dit is hetzelfde als bij water. De gemeente heeft, samen met het Waterbedrijf Groningen, WarmteStad opgericht. Wij hebben geen commercieel winstoogmerk.
- De overstap betekent ook dat je van 1 januari tot 31 december een vast contract hebt met één tarief. Dit is wettelijk vastgelegd. Hierdoor verandert tijdens het jaar de prijs van jouw warmte niet.
- Het maximum warmtetarief wordt bepaald door de Autoriteit Consument en Markt. WarmteStad is een publiek warmtebedrijf en zal daardoor niet het maximum tarief gebruiken.
- De energierekening ziet er anders uit. Check de rekentool Warmtenet voor een proefberekening.
- Je gaat koken op inductie. Dat is waarschijnlijk even wennen, maar wel veiliger omdat je geen vuur meer nodig hebt om te koken.
- Je krijgt een warmteketel. Deze noemen we een afleverset. De CV-ketel halen we uit je woning.
Huur je via een woningcorporatie?
Wordt jouw woning aangesloten op het warmtenet? Samen met je woningcorporatie informeren we je over wat dit voor jou betekent. Via oa. spreekuren en informatiebijeenkomsten informeren we je over de werkzaamheden in en rond je woningen én je kosten.
Wil je alvast een proefberekening? Vul dan de rekentool in of kom langs tijdens één van onze spreekuren in de wijk.
Hoe ziet je energierekening eruit?
Ons warmtetarief bestaat, net als bij een gasaansluiting, uit vaste en variabele kosten. Voor warmte betaal je gemiddeld niet meer dan bij gas. Dit is wettelijk bepaald met het 'Niet meer dan anders principe'.
Ons warmtetarief bestaat, net als bij een gasaansluiting, uit vaste en variabele kosten. Voor warmte betaal je gemiddeld niet meer dan een gasaansluiting en een CV-ketel. Dit is wettelijk bepaald met het 'Niet meer dan anders principe'.
De vaste kosten zijn voor het beheer en onderhoud van ons netwerk en de bronnen, inclusief onze 24 uurs storingsdienst en de huur van de afleverset. De variabele kosten zijn de kosten voor het verbruik van warmte.
Heb je een huis met Warmte- en Koudeopslag? Dan betaal je voor de koeling alleen vastrecht. Aan het verbruik zijn verder geen kosten verbonden.
Kijk zelf ook af en toe eens op de warmtemeter en controleer of je voorschot nog strookt met je verbruik. Zo voorkom je verrassingen en houd je je woning aangenaam op temperatuur.
Meer weten? In de animatie energierekening leggen we uit hoe de energierekening er bij WarmteStad uitziet.
Voordelen van overstappen
- Je draagt bij aan een CO2-neutrale stad omdat je duurzame warmte gebruikt.
- Je betaalt niet meer dan bij een gasaansluiting door het Niet Meer Dan Anders principe.
- Je neemt warmte en/of koeling af van WarmteStad, het publieke warmtebedrijf zonder commercieel winstoogmerk.
- Je stapt over op inductie koken, dat is veiliger dan koken op gas.