Tarieven

  • Ik heb moeite om mijn rekening te betalen

    Neem gerust contact met ons op. Samen met de gemeente en, indien van toepassing, woningcorporaties helpen we je graag om energie te besparen en je energiekosten zo laag mogelijk te houden. Daarnaast kan de gemeente je helpen met energietoeslagen. Kijk op onze webpagina Hulp nodig bij betalen, bel ons of kom naar ons WarmteStad spreekuurin Paddepoel, Selwerd of Vinkhuizen.

  • Wat is het verschil tussen een jaarafrekening en een eindafrekening?

    Het verschil is dat je een eindafrekening krijgt als je verhuist. De jaarafrekening ontvang je elk jaar in januari.

  • Wat is het prijsplafond?

    Vanaf 1 januari 2023 tot 31 december 2023 geldt een prijsplafond voor energie. Het prijsplafond is een regeling vanuit de Rijksoverheid om je energierekening minder hoog te maken in 2023. Vanaf 1 januari 2023 betaal je € 47,38 per GJ, inclusief 21% BTW. Dit prijsplafondtarief betaal je tot een maximaal verbruik van 37 GJ per jaar. Verbruik je meer dan 37 GJ in 2023? Dan betaal je voor het deel boven je plafond het nieuwe warmtetarief 2023.

     

     

  • Wat wordt mijn tarief in 2023?

    Huishoudens die op een warmtenet zijn aangesloten, betalen in 2023 met het prijsplafondtarief van 47,38 euro per gigajoule (GJ). Dit bedrag is inclusief 21% procent BTW  en geldt tot een jaarverbruik van 37 GJ. Verbruik je meer dan 37 GJ in 2023? Dan betaal je – voor het deel hierboven – het nieuwe warmtetarief van 2023. In januari 2023 nemen wij contact op met klanten die jaarlijks meer verbruiken dan 37 GJ.

  • Waarom is het warmtetarief gestegen?

    Helaas hebben wij ook te maken met stijgende energiekosten. Zo zijn de elektriciteitskosten van onze warmtepompen verdubbeld.

    Daarnaast is in Nederland de warmteprijs wettelijk gekoppeld aan de gasprijs. Dat betekent dat de prijs van warmte omhooggaan als de gasprijs stijgt. En gas is het afgelopen jaar veel duurder geworden. WarmteStad is er voorstander van dat deze koppeling wordt losgelaten. Er komt waarschijnlijk een nieuwe warmtewet aan, deze wordt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)  voorbereid.

  • Waarom is de BTW verhoogd?

    Per 1 januari 2023 vervalt de tijdelijke BTW verlaging door de rijksoverheid. Met de invoering van het prijsplafond gaat het BTW percentage van 9 procent weer terug naar 21 procent.

  • Hoe kan ik besparen?

    Het prijsplafond geldt voor 2023 en er is een maximum verbruik aan gekoppeld. Daarboven betaal je ons warmtetarief voor 2023. Energie besparen blijft dus heel belangrijk, voor nu en in de toekomst. De energiecoaches van de gemeente en de woningcorporaties helpen je met energie besparen en tips waarmee je de energiekosten zo laag mogelijk houdt. Zo verlaag je je energierekening en worden we samen steeds duurzamer. Ook zijn er vanuit de gemeente en de landelijke overheid regelingen beschikbaar waar je misschien voor in aanmerking komt als het lastig is voor je om de rekeningen te betalen.  Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid.  

     

    Door slim om te gaan met de verwarming  bespaar je veel geld. Ook kort douchen en zuinig gebruik van warm water is een manier om de kosten laag te houden. Dit is goed voor het milieu, maar ook voor jouw eigen portemonnee. Bekijk onze bespaartips.  

  • Waar betaal ik voor?

    Onze tarieven bestaan uit het variabele en vaste kosten. Variabele kosten zijn de kosten voor de hoeveelheid warmte en warm water die je verbruikt. Vaste kosten zijn de meterhuur, huur afleverset en het vastrecht. Vastrecht zijn de vaste leveringskosten voor beheer en onderhoud van het warmtenetwerk. Dit betaal je bij andere energieaanbieders ook. 

    Onze tarieven worden bepaald door de gemeente Groningen en het Waterbedrijf Groningen (onze aandeelhouders). We proberen de kosten zo laag mogelijk te houden. Ook werken we hierin nauw samen met de woningcorporaties.

  • Hulp nodig bij betalen?

    Heb je hulp nodig? Neem dan contact op. Samen met de gemeente en de woningcorporaties helpen we je graag verder als je moeite hebt om je energierekening te betalen. De gemeente kan je bijvoorbeeld helpen met extra geld. De energiecoaches van de gemeente en de woningcorporaties helpen je met energiebespaartips om de kosten zo laag mogelijk te houden. Voor meer informatie kijk op onze pagina Hulp nodig bij betalen – WarmteStad.

  • Kan mijn warmtetarief elk moment omhoog gaan?

    Nee, bij WarmteStad staat je tarief tot en met 31 december 2023 vast. Dat betekent dat je tarief het hele jaar hetzelfde blijft. Je hebt zo de zekerheid dat je het hele jaar één vast tarief betaalt.  

  • Kan ik mijn tarief vastzetten bij WarmteStad?

    Nee, er geldt een vast tarief voor heel 2023. Dit staat vast voor het hele jaar en is wettelijk vastgelegd. Elk jaar wordt per 1 januari het nieuwe tarief vastgesteld en gebruikt. De maximumprijs stelt de ACM vast.

  • Geldt voor warmte voor het Warmtenet Noordwest een ander tarief dan bij WKO-installaties?

    Ja. Een warmtenet is een ander product dan een WKO-installatie. Het warmtenet in Noordwest Groningen wordt gebruikt om duizenden afnemers van warmte te voorzien. Door die schaalgrootte in Noordwest Groningen is de techniek waarvan gebruik gemaakt wordt anders en goedkoper dan bij Warmte- en Koude-opslag (WKO). In Noordwest Groningen zijn daarnaast ook afspraken gemaakt met de woningbouwcorporaties. Een voordeel van WKO is dat er ook koeling wordt geleverd waardoor er extra comfort is in de woning.

  • Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

    Bij WarmteStad ontvang je elk jaar in januari je jaarafrekening. Het nieuwe voorschot zit daarbij in.

  • Kan ik uitleg krijgen over mijn jaarafrekening?

    Heb je de video uitleg over de jaarafrekening al bekeken? Of de meest gestelde vragen doorgelezen? Je vindt meer toelichting op onze speciale jaarafrekening pagina Jaarafrekening – WarmteStad.

     Daarnaast kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice voor meer informatie via klantenservice@warmtestad.nl of 050 368 87 00.  

Terug naar overzicht

Niet gevonden wat u zoekt?

Wij staan voor u klaar

Wilt u snel geholpen worden? Neem dan direct contact met ons op.